Friday, January 22, 2010

Grounded tech integrasi: Bahasa. (BELAJAR Sambungan).

Wal-Mart.com USA, LLC

computer world, originally uploaded by R D L.

Microsoft Store

ArabicChinese (Simplified)Chinese (Traditional)DeutchEspanolFrenchItalianJapaneseKoreanPortugueseRussian

Wiki, blog, YouTube, iTunes, virtual field trip, dan Web radio yang menawarkan Bahasa dunia guru dan pelajar mudah diakses banyak kesempatan untuk mengalami jauh budaya dan bahasa. Apabila diintegrasikan ke dalam sebuah dunia yang berpusat pada siswa Bahasa kurikulum, teknologi pendidikan ini dapat membantu meningkatkan pembelajaran dan pengajaran Bahasa dengan cara-cara sebelumnya tidak mungkin. Namun, peningkatan jumlah dan memperluaskan kemungkinan-kemungkinan teknologi baru untuk pengajaran Bahasa boleh mengaburkan pengajaran mereka yang paling tepat menggunakan dan mengalihkan perhatian dari tujuan pembelajaran.

Bagaimanakah kita bisa menyalurkan usaha kita sehingga kita benar-benar mengintegrasikan teknologi ke dalam pengajaran Bahasa dunia daripada menggunakannya sebagai add-on? Apa yang diperlukan untuk menggunakan teknologi bermakna tanpa kehilangan fokus pada kandungan dan pedagogi?

Pencocokan Tech untuk Petunjuk Perancangan

Salah satu cara untuk membantu guru mengintegrasikan teknologi secara berkesan adalah dengan fokus pada perancangan instruksional. Cukup mudah, kami menyarankan pencocokan strategi integrasi teknologi-pelajaran yang ada kaedah-kaedah perancangan, daripada meminta guru untuk merancang pengajaran yang memanfaatkan peluang-peluang yang ditawarkan oleh teknologi pendidikan tertentu.

Sebuah alat konseptual yang boleh membantu dengan integrasi teknologi dalam perancangan yang komprehensif seperangkat kegiatan pembelajaran jenis kurikulum untuk setiap daerah yang menentukan teknologi pendidikan tertentu yang boleh menyokong tujuan pembelajaran dalam setiap kegiatan.




Kami telah menyusun banyak bahasa dunia-jenis aktiviti belajar ke subkategori untuk membina taksonomi formal. Setelah guru telah menentukan tujuan pembelajaran untuk pelajaran tertentu, projek, atau unit, mereka meninjau aktiviti jenis kandungan untuk daerah, memilih dan menggabungkan aktiviti yang terbaik akan membantu pelajar mencapai matlamat pembelajaran yang dipilih. Guru kemudian pilih daripada beberapa teknologi pendidikan yang berdaftar untuk setiap jenis kegiatan pembelajaran untuk menyokong rancangan pengajaran. Kami menganggap ini integrasi teknologi membumi, seperti yang berpusat di kandungan, pedagogi, dan bagaimana rancangan pengajaran guru.

Menggunakan Jenis Kegiatan Belajar

Proses belajar untuk berkomunikasi dalam bahasa asing melibatkan tiga mod komunikasi: interpersonal, interpretif, dan persembahan. Kerana murid-murid harus mengembangkan berbagai keterampilan yang strong tiga mod komunikasi, kami telah menyusun aktiviti Bahasa dunia menjadi lima genre jenis alamat itu kemahiran yang berbeza keluarga: mendengarkan, berbicara, membaca, menulis, dan paparan. (Perhatikan bahawa kami telah menambah melihat kepada empat kemahiran yang biasanya dibahas, termasuk dunia visual pembelajaran Bahasa.) Kami telah mengenalpasti 56 jenis kegiatan sejauh ini. Karena keterbatasan ruangan, kita tidak boleh berkongsi semuanya di sini, tetapi pembaca dapat menemukan kegiatan taksonomi lengkap jenis wiki kami. Jadual berkala halaman 27 memberikan contoh-contoh jenis kegiatan di masing-masing daripada lima kemahiran genre, dengan keterangan singkat dan ilustrasi daripada teknologi yang boleh digunakan untuk menyokong masing-masing.

Menggabungkan Jenis Kegiatan: Sebuah Contoh

Meskipun kegiatan masing-masing jenis boleh digunakan secara mandiri, ketika digabungkan, mereka boleh membantu guru membuat pembelajaran Bahasa dunia yang lebih efisien dan menarik bagi pelajar. Dengan menggabungkan jenis kegiatan dalam rancangan instruksional, guru dapat mengatasi lima prinsip pengorganisasian (komunikasi, budaya, hubungan, perbandingan, dan masyarakat) dari American Council tentang Pengajaran Bahasa Asing standard saat menghadiri ke tiga mode komunikatif.

Berikut adalah contoh kombinasi yang boleh digunakan untuk belajar bahasa asing di sekolah dasar:

Membuat kamus kelas boleh menjadi cara yang menarik untuk belajar kosa kata baru tanpa beralih pada hafalan penghafalan. Untuk membantu pelajar SD mengembangkan kosa kata mereka, seorang guru boleh merancang suatu projek yang melibatkan kelas, sekolah, dan pelajar 'rumah dengan menggabungkan aktiviti lima jenis. Projek ini dibahagikan kepada tiga fasa.

Siswa mengenalpasti dan label pertama benda-benda yang penting bagi mereka di rumah, sekolah, dan di dalam kelas menggunakan word processor. Mereka menyimpan senarai dan membuat senarai semua benda yang mereka telah diberi label menggunakan word processor atau spreadsheet. Mereka kemudian membaca meja untuk guru mereka dengan suara keras.

Siswa mengimbas gambar atau men-download gambar digital untuk membuat ilustrasi disertai dengan teks, menggunakan gambar dan / atau perisian persembahan. Dengan mahasiswa 'membantu, guru kemudian mengkompilasi semua nota menjadi berasaskan kertas atau kamus elektronik, mencipta sebuah buku. Pada tahap akhir, mahasiswa menyampaikan persembahan masukkan secara lisan mereka ke kelas, disokong oleh sarana bantu visual yang mereka ciptakan. Guru kemudian menilai persembahan berdasarkan rubrik dikembangkan dalam kolaborasi dengan para pelajar.

Perhatikan bahawa jenis aktiviti yang digunakan dalam contoh ini membantu untuk membuat siswa belajar lebih banyak kosakata terpusat dan aktif. Walaupun tujuan pembelajaran yang sama mungkin dapat dipenuhi melalui kegiatan-kegiatan lain dan menggunakan teknologi yang berbeza, kombinasi tertentu ini membantu murid-murid membuat dan mengukuhkan hubungan antara Bahasa dan mengenal benda-benda di Multimodal cara.

Undangan untuk Kerjasama



Mengingat sifat dinamik Bahasa, ditambah kemajuan dalam kurikulum dan teknologi yang sedia untuk belajar, pelbagai jenis kegiatan pembelajaran akan berubah dari masa ke masa. Kami menjemput anda untuk membantu kami memperluaskan, memperbaiki, dan mengubah semula dunia-jenis kegiatan pembelajaran Bahasa taksonomi. Lawati Wiki Jenis Aktiviti Belajar dan berbagi ide-ide anda melalui survei online.

Resources

Standar Nasional ACTFL: www.actfl.org/i4a/pages/index.cfm?pageid=3392

"Grounded Tech Integrasi," L & L, September / Oktober, 2009, hlm. 22-25

"Grounded Tech Integrasi: Matematik," L & L, November, 2009, hlm. 24-26

Jenis Kegiatan Belajar Wiki: http://activitytypes.wmwikis.net/World+Languages

"Tech Integrasi dalam Social Studies," L & L, September / Oktober, 2009, hlm. 26-28

Marcela van Olphen, Markus Hofer, dan Judi Harris

Marcela van Olphen adalah kakitangan pengajar di program bahasa asing di College of Education, University of South Florida di Tampa. Dia mengajar dan kajian tertumpu pada persiapan untuk guru bahasa asing dan Bahasa Inggeris untuk bertutur bahasa lain dengan penekanan tentang integrasi teknologi ke dalam kurikulum.

Markus Hofer adalah profesor teknologi pendidikan di College of William & Mary. Dia bekerja dengan guru kelas untuk menggabungkan teknologi untuk menyokong kurikulum berasaskan mengajar dan belajar.

Judi Harris adalah Ketua Keluarga Pavey teknologi pendidikan di College of William & Mary. Pengajaran dan kajian-nya bertumpu pada kurikulum K-12 teknologi berasaskan integrasi, telementoring, dan pengembangan profesi guru.


Jenis Kegiatan Mendengarkan

Aktiviti Tujuh jenis mahasiswa menyokong perkembangan aktif
kemahiran mendengar dalam Bahasa target mereka (L2). Contoh:

Jenis Kegiatan Brief Description Kemungkinan Technologies

Mendengarkan cerita Siswa mendengarkan CD, Web, Youtube
cerita dan membaca keras-keras
di L2

Mendengarkan Siswa mendengar radio Web, Youtube
siaran disiarkan di L2
(radio, televisyen,
berita, prestasi)

Bercakap Jenis Kegiatan

Aktiviti tiga belas jenis menumpukan membantu pelajar membina
keterampilan berbicara dalam Bahasa target mereka. Contoh:

Jenis Kegiatan Brief Description Kemungkinan Technologies

Membuat audio / Siswa membuat rakaman audio / video
video rakaman (rakaman, podcast
komersial untuk
dicipta atau real
produk, yang bagaimana-untuk
tunjuk perasaan, seorang
lagu, atau rap)

Perdebatan mempunyai informal pelajar Audioconference /
perdebatan masalah Sidang video, audio
di L2
rakaman

Jenis Kegiatan Menulis

Dua puluh satu jenis kegiatan yang berfokus pada pelajar menyokong perkembangan
kemahiran menulis dalam bahasa target. alamat kegiatan kedua
ekspositoris dan keterampilan menulis kreatif. Contoh:

Jenis Kegiatan Brief Description Kemungkinan Technologies

Buat Siswa komik dibuat Word processor, menggambar
komik strip ke program, komik ciptaan
menerapkan perisian tata bahasa, photoshop
fungsi, budaya,
atau kosakata

Buat mensintesis Siswa Word processor, desktop
surat khabar / maklumat daripada perisian penerbitan,
newsletter / buku teks, web authoring software, wiki
berita ensiklopedi, atau
majalah / brosur website dan mengembangkan
cetak atau
elektronik
berkala

Jenis Kegiatan Membaca

Aktiviti Sepuluh jenis mahasiswa menyokong perkembangan membaca
kemahiran dalam bahasa sasaran. Contoh:

Jenis Kegiatan Brief Description Kemungkinan Technologies

Membaca buku harian / Siswa membaca Web, blog, wiki
jurnal input daripada rakan sebaya '
buku harian atau jurnal
posted talian

Membaca komik atau membaca Web Siswa
komik kartun politik dan mengaitkannya
untuk budaya dan /
politik
realiti
diwakili
( "Mafalda,"
"Maitena,"
"Asterix," "Ramon")

Melihat Jenis Kegiatan

Aktiviti lima jenis pengalaman membolehkan pelajar untuk target
Bahasa dan budaya visual. Contoh:

Jenis Kegiatan Brief Description Kemungkinan Technologies

Menonton Siswa menghadiri Web, DVD, Youtube,
live performance kinerja video streaming
atau menonton
rakaman acara
(DVD daripada
peribumi
prestasi)

Lihat sebuah pameran Mahasiswa memuat Web, Web-based virtual
bidang fizikal atau virtual perjalanan,
lawatan lapangan (seni Sidang
muzium, budaya
artifak, lainnya
pelajar 'bekerja,
pameran sekolah)

Personalized MY M&M'S® Candies(Web-Page) http://computer.tutor2008.googlepages.com/tutor2 (Album / Profile) http://www.facebook.com/album.php?aid=5745&id=1661531726&l=970be7e401
leonard.wilson2008@hotmail.comShop the Official Coca-Cola Store!Click here for the Best Buy Free Shipping Offers
ArabicChinese (Simplified)Chinese (Traditional)DeutchEspanolFrenchItalianJapaneseKoreanPortugueseRussian

No comments: